Little update on my activity. Last week 26-29 Oct 2010, i went for UiTM IT Officer conference in Bukit Gambang Resort. Banyak jugakla input yg dapat... if i say otherwise adanye kena blacklist... heheheh nanti x dijemput lagi.
One of the topic they were discussing was working from home. Ada la konon-kononnya nak bagi selected staff keja kat rumah. Frankly I have no problem with that, x jeles pon. Tetapi there few areas yg perlu difikir-fikirkan sebelum nak implement kan.
1. Staf sasaran (adakah akan menjejaskan tugas hakiki yang lain, kalau dah dalam senarai tugas dah berjela-jela mana mungkin x tereffect tugas no 2,3,4,5,6,7 dll)
2. Sokongan end user (adakah client kita boleh tolerate, understand and support our objectives)
3. Tempoh pelaksanaan (Adakah secara berjadual / bila ada keperluan sahaja)
4. Penilaian prestasi.... adakah output boleh dinilai secara objektif atau subjektif?
5. Dah buat survey/kajian ke jabatan lain dengan skop tugas yang sama sekiranya sudah melaksanakan dan apakah hasilnya?
6. Adakah kesesuaian melaksanakan since most of our staffs are multitasking, if from home camne ngan operation, maintenance and end user support.
Tapi sometimes i would love to work from home. Bukan apa... bila masa office hours kalau dok kat opis tu memanjang je ada kerja lain... call la, discussion la, vendor/user nak jumpa la..... sedangkan ada paperwork melambak dengan dateline yang kejam tahap gaban... Bila nak buat tu. So kena la stayback and start doing my 'serious' job after 5.
Kalau dok rumah pon.... anak ke sekolah / babysitter okla... Tapi yang anak memang ada kat rumah.... alamatnye.... distraction.
Di akhir kata... Lu pikirla sendiri... AHAKS
No comments:
Post a Comment